Vyvraťme si 6 největších mýtů o kávě!

O kávě se toho napsalo mnoho špatného, nicméně – i mnoho dobrého! Ovšem najdou se tací, kteří stále dokola opakují, že káva není zdravá a mumlají cosi o zástavě srdce a závislosti na kofeinu. Pojďme si posvítit na 6 největších blábolů, které energii dávající nápoj provázejí a zkusme si je vyvrátit!

1. Káva je vcelku nezdravá

Vcelku to není pravda! Jak jsme psali v článku Kávou proti Alzheimerovi, káva může fungovat preventivně proti řadě nemocí. Je to mimo jiné tím, že káva obsahuje antioxidanty, které jí propůjčují podobně příznivé účinky pro lidské tělo, jako například ovoci (káva mimochodcem patří mezi ovoce!) nebo kvalitnímu zelenému čaji. Kapitola sama o sobě je zelená káva, která dokonce pomáhá s hubnutím.

2. Kofein je špatný

Opět polopravda – káva samozřejmě kofein obsahuje (a správné espresso by ho nemělo obsahovat přespříliš), to je jasné, ovšem kofein sám o sobě zdraví škodlivý není. Jen brání spánku a zvyšuje naši schopnost soustředit se (díky látce adenosin, o které jsme psali v článku Ranní káva se může vymstít). Stejně jako u všeho ostatního zde platí, že všeho moc škodí – jasně, pokud vypijete hektolitr kávy, natáhnete bačkory!

3. Hrozí zástava srdce kvůli vyššímu tlaku

Ano, lidé, kteří mají problémy se srdcem a hlavně – nejsou zvyklí pít kávu pravidelně – by si měli dávat pozor, kolik jí vypijí. Po požití kávy totiž na krátkou dobu narůstá krevní tlak a slabší srdíčko by s tím mohlo mít problém. Druhým dechem je ale nutno dodat, že káva má kardioprotektivní účinky (opět díky antioxidantům), takže pro zdravého člověka jsou běžné dávky kávy naprosto bez problému a navíc preventivně srdce chrání.

Srdce Vám capuccino opravdu nezastaví. Spíše naopak!

Srdce Vám cappuccino opravdu nezastaví. Spíše naopak!

4. Kávu ne na lačno!

Káva nás na ráno může trochu prohnat, to už asi víte – stimuluje totiž náš žaludek k vyšší produkci žaludečních šťáv a celé trávení se pak (někdy až dramaticky) urychlí. Pokud ovšem máte diagnostikovány žaludeční vředy nebo chronický zánět žaludku, kávu si raději odpusťte úplně (nebo si alespoň z ohleduplnosti k Vaší žaludeční stěně ranní šálek „zřeďte“ trochou mléka).

5. Na kávě se dá vypěstovat závislost

Tady je to trochu složitější – není možné říci, že jde o stejnou závislost, jako například u drog a alkoholu, ovšem jeden rys mají tyto návyky společný – nutné zvyšování dávek. Káva, která Vás v osmnácti příjemně nakopla na maturitu bude nyní váš mozek jen neškodně šimrat.

6. Těhotné a kojící matky by kávu pít neměly

Opět polopravda! Není potřeba kávu vynechat úplně, jen upravit její množství – bezproblémové je 150 mg kofeinu pro těhotné a pro kojící matky dokonce 200 mg kofeinu (2 – 3 šálky) na den. Vězte ale, že pokud kávu v průběhu kojení nevynecháte, kofein se dostane chtě nechtě i do mateřského mléka a Vaše klidné děťátko se po kofeinovém nakopnutí může změnit v třeštící běs.

Tohle dítě si asi dalo bezkofeinovou kávu

Tohle dítě si asi dalo bezkofeinovou kávu