Kávový obchůdek

Nakupte v kávovém obchůdku

5 tipů jak pomoci své kavárně v době krize

5 tipů jak pomoci své kavárně v době krize


Kavárny v těchto dnech bojují o svoji existenci. Zatímco je jasné, že mnohé z nich již neotevřou, jiné se ze všech sil snaží zmírnit ekonomický dopad pandemie koronaviru na své podnikání. Přichází tak se skvělými nápady jak fungovat i ve ztížených podmínkách.

Tento článek je určen pro všechny ty, kteří si neumí představit, že se do své oblíbené kavárny už nepodívají a chtějí ji podpořit. Uvedené tipy níže mohou rovněž posloužit jako zdroj inspirace pro majitele kaváren.

5 tipů jak pomoci své kavárně v době krize
Prázdné kavárny snad brzy zase ožijí

1. Sledujte (nejen) Facebook kavárny

Mrkněte se na sociální sítě a webové stránky kavárny. Pokud jste tak už neudělali dávno. Některé kavárny se totiž přesunuli právě tam. Facebook využívají jako prodejní kanál a můžete zde najít informace o tom, jak kavárnu podpořit.

2. Kupujte přes okénko

Mnoho kaváren se rozhodlo prodávat přes okénko. Některé do své takeaway nabídky přidaly i dezerty a jiné pochutiny. Pro drtivou většinu je to nyní jediný zdroj příjmů. Aby co možná nejvíce snížily riziko nákazy, instalují plexisklové pláty, preferují platbu kartou, k dispozici je dezinfekce a další. Pražírna MOTMOT zareagovala na situaci jako jedna z prvních a provizorní okénko si vytvořila ze sedací soupravy a pár překližek. „Důležité je, že k nám zákazníci mohou přijít a zakoupit si všechen sortiment co jsme nabízeli v běžně otevřeném prostoru.“ dodává Peter Haninec, spolumajitel kavárny.

Ostatní jdou ještě dál a do svého sortimentu zařazují i produkty kávě vzdálené. Brněnská kavárna a pražírna Penerini např. přišla s originálním způsobem, jak se se situací vyrovnat. Kromě kávy si u nich můžete koupit i roušku, kterou vyrábí přímo jejich baristé.

3. Nechte si dovézt kávu domů

Mnohé kavárny se rozhodly podpořit svůj byznys rozvážkovou službou. Kávu vám pak dopraví třeba i s dezertem nebo svačinou až domů. Kavárníci ale myslí i na zaměstnance. Aby ty své Jan Komárek, majitel Komár kafe v Brně, nemusel propustit, odstartoval speciální rozvoz s názvem Svačina aneb zachraň svého brigádníka. Jde o to, že tým kavárny vymyslí svačinové kombo, které vám dovezou nebo si jej můžete vyzvednou v kavárně. „Z tržeb oddělíme náklady na suroviny a zbytek půjde na brigádníky. Ať se tady, až to všechno skončí, opět všichni potkáme.“ dodává Jan Komárek.

4. Předplaťte si kávu

Zajímavou inspirací mohou být i kávové dluhopisy, se kterými přišla brněnská kavárna Kult. Ta svým zákazníkům nabízí vouchery v hodnotě několika set korun. Předplatíte si tak kávu na pár dní dopředu a kavárně pomůžete překlenout krizové období.

Stejný princip využívá i nově vzniklá iniciativa Save gastro Brno, do které se každým dnem přidávají nové brněnské podniky. V rámci ní si můžete zakoupit vouchery ve svých oblíbených kavárnách a restauracích. Pomocí QR kódu je možné jednoduše zaplatit dopředu přímo na účet podniku a v budoucnu v něm voucher uplatnit.

5. Objednávejte si přes internet

Pokud kavárna nabízí kromě kávy i snídaně nebo obědy, může se zaregistrovat u služby Dáme jídlo, která se postará o objednávky a rozvoz. „Zájem o zařazení na platformu Dáme jídlo vzrostl, denně se nám hlásí nové restaurace a kavárny. Aktuálně máme na platformě přes 3 000 restauračních profilů, mezi nimi je i řada kaváren. Téměř tři čtvrtiny provozoven jsou aktivní i nyní a i přes uzavření prostor pro zákazníky pokračují v přípravě objednávek pro rozvoz.“ komentuje Filip Fingl, výkonný ředitel Dáme Jídlo.

Služba Kde se najím, podobně jako Dáme jídlo, pomáhá kavárnám i restauracím v tom, aby byly vidět a mohly svoje pochutiny propagovat na internetu. Objednáte si, zaplatíte kartou a vyzvednete. „Na mapě kde-se-najim.cz shromažďujeme kavárny, restaurace a další gastro podniky, které mají stále otevřeno a nabízejí jídlo s sebou. Aktuálně jich je více než 1 600. U části z nich si můžete jídlo nebo kafe rovnou objednat a zaplatit online a pak si objednávku jen zajít vyzvednout. Právě díky možnosti prodávat jídlo a pití s sebou jsou podniky schopny udržet provoz a přežít současnou krizovou situaci.“ doplňuje Igor Třeslín, CEO Storyous.

Trošku náročnější variantou může být vlastní e-shop, který si kavárny také mohou spustit. Perfektním příkladem je kavárna Datel z Českých Budějovic, která svojí online nabídkou může být vhodným příkladem perfektně zvládnutého minimalistického e-obchůdku.

Další inspirace a nejrůznější užitečné tipy, jak zachránit nejen kavárny, ale i celou českou gastronomii, můžete najít na Facebooku společnosti Storyous.

Vlna solidarity

Je potřeba zmínit i kavárníky, kteří nemyslí pouze na své přežití. Koronavirus totiž vytvořil i vlnu solidarity a kavárny tak podporují záchranáře, zdravotníky a další nezbytné profese. Již zmíněná kavárna Datel nabízí svačinu pro zdravotníky, kterou jim můžete koupit vy. „Teď se nám to konečně podařilo dotáhnout – přidali jsme na e-shop symbolický produkt Kafe & svačina pro záchranáře – každý nám tak může pomoci pomáhat těm, kdo to v tuto chvíli nejvíc potřebují.“ dodává Jan Junek, spolumajitel.

Ještě dál šli (doslova) čtyři bratři z brněnské pražírny MOTMOT, kteří se na pomoci v první linii osobně podíleli. „Do Fakultní nemocnice v Brně, u sv. Anny a v Dětské nemocnici jsme nainstalovali automatický kávovar JURA spolu s velkým množstvím kávy, kelímků, cukrů, …“ V následujících dnech pak ještě rozdali 40 kg své výběrové kávy i hasičům, záchranářům a dalším. Vše vyústilo ve veřejnou sbírku, kterou nazvali Děkujeme, že pomáháte. „Cílem této sbírky je výběr finančních prostředků, ze kterých je financován tzv. Balíček hrdinů. V uplynulých dnech jsme již rozdali desítky balíčků a jsme rádi, že takto můžeme podpořit naše hrdiny v první linii.“ popisuje Pavel Klein, jeden z majitelů kavárny.

Závěrem

Českou gastronomii čekají těžké časy. Kavárny to budou mít velice složité a bohužel, nezáleží jen na nás, které z nich budeme moci navštívit i příští měsíc. Pokud ale jen trochu můžete, podpořte kavárny a objednávejte si u nich, pijte kávu a kupujte vouchery.