Vše, co jste chtěli vědět o kávě bez kofeinu

Je pro naše tělo prospěšnější káva bez kofeinu nebo ta klasická? A co v těhotenství, nemůže káva nějak nepříznivě ovlivňovat plod? Co je to vlastně kofein a jak se z kávy odstraňuje? Pojďme si tyto otázky společně zodpovědět.

Stimulant kofein

Kofein je znám především jako součást kávy, ale najdeme jej i v čaji, energetických nápojích, fazolích nebo například i v listech některých rostlin, kde tento alkaloid působí jako přirozený pesticid. Tato látka bývá považována za nejrozšířenější stimulant na světě. Podporuje činnost centrální nervové soustavy i srdeční činnost, zvyšuje produkci žaludečních kyselin, čímž napomáhá trávení, ale má i lehce diuretické účinky – odvodňuje tělo – a je tedy vhodné každý šálek kávy doplnit dostatečným množstvím tekutin.

Poznáte, který z šálků obsahuje kávu bez kofeinu?

Poznáte, který z šálků obsahuje kávu bez kofeinu?

Jak se kofein ze zrn odstraňuje?

K odstranění kofeinu z kávových zrn vede dvojí cesta, kterou je nutno vykonat ještě před jejich upražením: odstraňování pomocí tzv. Evropského procesu nebo Švýcarského vodního procesu.

Evropský proces k odstranění nežádoucího kofeinu používá chemické prostředky, konkrétně dichlormetan. Ten ve vodném roztoku, ve kterém jsou zrna namočená, odstraní kofein a zrna se pak následně promyjí, aby se zbavila chemické látky. Bohužel, tento způsob má za následek lehce chemický chuťový dozvuk výsledné kávy.

Za zdravější nechemickou metodu lze považovat metodu Švýcarskou, při níž stroje odstraní kofein pouze za pomoci vody a aktivního uhlíku. Při této metodě se zrna velmi dlouho máčejí, což má za následek samovolné vypuzování kofeinu ze zrn. „Kofeinová voda“ se pak ještě přefiltruje přes uhlík, který odstraňovanou látku vstřebá. Dlouhé máčení zrn ale bohužel odplachuje i éterické oleje a aroma, a takto zpracovaná káva chutná výrazně jinak. Švýcarská metoda je ale díky absenci chemikálií zdravější než ta Evropská a je schopna odstranit až 99% kofeinu. Její evropská kolegyně to zvládne jen do výše asi 97%.

Kofein v těhotenství

Toto téma jsme již naťukli v článku Vyvraťme si 6 největších mýtů o kávě. Existuje totiž mýtus, že ženy by v těhotenství neměly pít kávu a dostávat tak do sebe kofein. Proto mnoho z nich pije bezkofeinovou kávu. Je to ale opravdu jen mýtus – tedy z části.

Když si odmyslíme vyšší cenu bezkofeinové kávy a její méně lahodnou chuť oproti kávě klasické, kofein ženám v těhotenství nijak neškodí. Udává se, že konzumují-li ženy v těhotenství kávu, může to přispívat ke snížení porodní hmotnosti plodu. Jedná se ale spíše o domněnky než o podložené vědecké výzkumy. Na internetu najdete svědectví mnoha žen, které si v těhotenství kávu neodepřely a váha jejich dětí se i tak často přehoupla přes čtyři kila. Jinými slovy – pokud budete v těhotenství pít klasickou kávu, miminko může být v bříšku trochu více aktivní (ale bude zdravé).

Kofein se spíše nedoporučuje kojícím matkám – kofein se dostane do mateřkého mléka. Takovéto mateřské „latéčko“ má stejné povzbuzující účinky na dítě, jako na matku. Dítě může být tedy trošku neklidné, ale rozhodně bez újmy na zdraví. Stojí za to zvážit a jistě i zkusit, jestli případnou újmu nepocítí spíše matčiny nervy.

Jako u většiny potravin a nápojů, tak i u kávy platí zlaté pravidlo „všeho s mírou“. Pokud tedy budete konzumovat v těhotenství nebo těsně po něm jeden až dva šálky kvalitní kávy denně, nemělo by to Vám ani Vašemu dítěti uškodit. Navíc u žen s nízkým tlakem je káva přímo lékaři doporučována a jsou známy i případy, kdy ženám tento nápoj pomohl od ranních nevolností.

Koupit bezkofeinovou kávu (více druhů)